simbolismul lunarde Cristina Simincianu Despre femei , respectiv feminitate s-au scris carti, romane de dragoste, drame, tragedii, a curs multa cerneala, s-au facut filme, s-au facut multe scenarii, s-au creat reviste si s-au fondat societati care sa defineasca si sa redefineasca feminitatea. Femeile au fost sursa centrala de inspiratie a pictorilor, poetilor, romancierilor, muzicienilor, arhitectilor, a creatorilor de moda si au determinat barbatii in decursul istoriei sa porneasca razboaie, sa cucereasca teritorii straine si sa creeze imperii. Insa subiectul feminitate este departe de a fi epuizat, in principal datorita faptului ca a fost tratat superficial, fie in mod eronat, fie total deplasat, chiar abuziv, intr-un mod care a denaturat cu totul Esenta Feminina si ce presupune ea. Femeia a fost adesea gresit inteleasa, interpretata si tratata in trecut, precum si in prezent. Un film care surprinde foarte bine spiritul secolelor trecute este "Frumoasa Venetiana" / "Dangerous Beauty" https://www.youtube.com/watch?v=xYu37jF0d3c In dorinta de a intelege mai bine anumite senzatii, trairi, ce anume doreste sa trasmita pshihicul prin intermediul viselor, in timpul noptii o atentie deosebita a acordat feminitatii pshihanalistul Carl Gustav Jung, incluzind acest subiect intr-unul din seminariile de ""Analiza Viselor"" intre anii 1928 si 1930. Insa abordarea sa analitica nu a fost una direct raportata la feminitate, ci a urmarit un aspect care a fost adesea eludat, vag detaliat, C..G . Jung a urmarit sa evidentieze influenta lunii asupra femeii si feminitatii, legatura indisolubila dintre femei si luna, respectiv fazele lunii.. Astfel ca in 13 noiembrie 1929, Dr Jung isupune audientei raportul dr Harding despre luna. Voi reda mai jos citeva din ideile prezentate la acea data, oprindu-ma cu precadere asupra citorva aspecte mentionate. Pentru a elucida misterul viselor , pentru a clarifica problemele cu care se confrunta "visatorul" in general s-a studiat o literatura ampla, specifica domeniului ales, intregul materialul etnografic fiind sintetizat in citeva idei, De retinut este ca intregul demers nu a fost initiat pentru a studia femeia si feminitatea, ci mai degraba pentru a intelege simbolistica lunii in analiza viselor. Dr Harding a concluzionat ca in decursul timpului luna a fost perceputa sub diverse aspecte. Din vremuri ancestrale, luna a fost perceputa diferit, miturile si legendele difera de la epoca, la regiune, tara, popor, cultura, iar pe alocuri se intretaie si se regasesc puncte comune.. Voi enumera observatiile sale si ma voi opri cu precadere asupra acelor parti care privesc direct feminitatea,redind pasajul integral. In decursul timpului oamenii au perceput 1. Luna ca barbat culturile iraniana ,persana 2. Luna ca femeie. "O zeita a lunii apare ca fiinta centrala in multe din religiile antice, in Babilon, Egipt si Grecia. Ea apare de asemenea , in Roma, sub chipul Dianei, si Europa medievala, ca fecioara Maria. Am luat drept exemplu tipic zeita Istar din Babylon. La fel ca si zeii lunari Istar avea un dublu caracter. Ea este atat luna care rasare pe cer si ajunge la deplinatate, cit si luna intunecata, care acopera treptat luna plina si o invinge complet. Are multi amanti , dar este intotdeauna virgina. Fiul sau , Tammuz, este un erou solar. El este de asemenea vegetatia intregului pamint. El este amantul lui Istar si este condamnat sa moara in fiecare an. La celebrarea anuala a mortii ui Tammuz oamenii il plingeau si posteau. Ultimul ei iubit Ghilgames, i-a reprosat lui Istar frivolitatea sa, deoarece ea il iubise pe Tammuz, o pasare, un leu, un cal, un pastor, un gradinar, si acum pe el. Ea a fost de timpuriu asociata cu izvoarele, care sunt sursa vietii in desertul arab. In faza sa stralucitoare in lumea de sus, Istar este venerata ca Marea Mama ce face pamantul sa rodeasca. Ea era cunoscuta drept "Regina prafului si Amanta campului". Ea inlesnea fertilitatea omului si a animalelor si era zeita casniciei si a maternitatii, si guvernatoarea morala a oamenilor. In faza sa din lumea subpaminteana, distrugea tot ce crease prin activitatea sa supraterana. Ea este zeita terorilor noptii. Este Mama teribila, zeita furtunilor si a razboiului. Ea joaca toate rolurile feminine posibile. Ea este invocata ca "Mama fecioara, Fiica fiului". Riturile sale erau orgiastice. Era servita de preotese care erau totdata prostituate sacre. Era cunoscuta drept "Nava vietii", care poarta semintele tuturor vietuitoarelor. Este asociata cu forma semilunii care odihneste pe apa" . . . 3. Luna in cele 3 faze: semiluna, luna plina, luna in descrestere 4. Luna ca o sursa de extaz 5. Luna ca locuinta a spiritelor. 6. Luna ca sursa de fertilitate 7. Luna ca ordonator a timpului si instanta morala a oamenilor. "Timpul lunar a precedat timpul solar cu multe secole. Calendarul religios al evreilor si al crestinatatii este socotit inca in functie de luna. De exemplu, Pastile se serbeaza in prima duminica dupa o anumita luna plina. Destul de devreme s-a descoperit ca mareele sunt legate de luna. De aici zicala: "timpul si mareea nu asateapta pe nimeni" este de fapt o afirmare a caracterului predominant al ordinii lunare. Este interesant ca luna a fost considerata instanta morala si concorda perfect cu locul ocupat de ordinea erosului in reglementarea triburilor umane. In toate aceste mituri si legende, anumite aspecte ies in evidenta. Mai intai, caracterul schimbator al lunii a atras atentia omului prin deosebirea sa de soare. Soarele fie straluceste, fie nu straluceste, fie este aici, fie nu este aici. Dar luna nu este asa. Luna poate fi aici partial, ea se schimba continuu. De aici vin idei precum aceea ca luna este schimbatoare , frivola. Acesti termeni care se aplica , de asemenea si femeii. Si despre ea se spune ca este schimbatoare si frivola, iar din punct de vedere al barbatului este asa. In felul acesta el vede caracterul ei lunar, deoarece este greu pentru el sa ii inteleaga natura. Dar pentru o femeie este cel mai normal lucru din lume ca viata ei sa se desfasoare in etape ciclice. Pentru ea forta vitala se retrage si inainteaza nu numai ca mareele, venind si plecand inr-un ritm nocturn si diurn, ca si in cazul barbatului, ci in cicluri lunare- patrar , semiluna, luna plina, declin si tot asa pina la luna invizibila. Pe parcursul acestui ciclu energia sa creste, straluceste in deplinatatea ei si apoi descreste din nou. Schimbarea ii afecteaza nu numai viata fizica si sexuala, ci si viata psihica. Pentru un barbat pare foarte ciudat. Dar el se supune aceleiasi legi in propria sa viata interioara a incosntientului, prin anima sa, si daca nu o intelege devine iritat si capricios. Un astfel de sentiment poate deveni atit de obsedant, incit barbatul se poate desprinde complet de realitatea exterioara, aratand lumii numai capriciile sale, care reprezinta reactia sa fata de propria sa realitate interioara subiectiva. Dar aceea este extrema . In mod obisnuit, atunci cind un barbat observa ca in el se petrece ceva ciudat, inexplicabil, nu isi da seama ca trebuie sa astepte pana luna ajunge intr-o faza favorabila. Cei din vechime intelegeau asta atunci cind spuneau ca anumite lucruri trebuie facute in anumite faze ale lunii. Daca un barbat dorea o vraja de dragoste sau o vraja pentru ploaie sau inspiratie artistica si, conform ritualului, vraja trebuia realizata cand era luna noua sau luna plina sau poate chiar cand luna era invizibila, omul trebuia sa isi stapaneasca nerabdarea pana sosea momentul potrivit. Aceasta este o lectie pe care o femeie este obligata sa o invete. Ea trebuie sa se supuna acestei legi a naturii sale fie ca doreste sau nu. Dar pentru un barbat este mult mai greu sa se supuna. Este in natura lui sa lupte pentru un lucru care il doreste si sa se straduiasca sa depaseasca toate obstacolele prin forta. Dar cind are de-a face cu luna, fie interiorul sau ca propriul sau principiul al animei, fie in femeia de care este indeaproape legat, sa spunem sotia lui, el este obligat sa se supuna unei ordinii diferite.Natura sa este precum soarele. Ziua straluceste si omul are spor. Apoi, noaptea soarele este absent, ir omul se duce la culcare si este si el absent. Dar luna,- uneori cand se afla noaptea pe cer este plina, in cateva zile paleste si mai da numai o lumina slaba sau se poate intuneca pe deplin. Un barbat cunoaste o femeie.Ea se afla in faza de luna plina, iar el spune : "In sfarsit o femeie care straluceste!". Peste cateva zile se intalnesc din nou si, spre dezamagirea sa, el descopera ca luna a palit si da numai o lumina slaba si nesigura si e posibil sa devina complet intunecata. Este uimitor. El incearca sa iasa din situatia incomprehensibila dand vina pe femeie, spunand ca ea e de neinteles, frivola, inselatoare. Dar apoi vineurmatoarea etapa a problemei si descopera ca exact acelasi lucrur se intampla simtirii sale. Un barbat guvernat de soare, intr-o lume a realitatii, se asteapta ca simtirea lui sa fie stabila, explicabila, de incredere. Fie ii place un lucru , fie ii displace, fie iubeste o femeie, fie nu o iubeste , asa cum fie straluceste soarele , fie e noapte. Dar el descopera ca simtirea sa este tot atat de inconstanta si nesigura ca o femeie. El constatta ca intr-o zi iubeste si intr-o zi este indiferent. Acest lucru este foarte deconcertant, sa a decide sa lase simtirea deoparte, sa n-o ia in seama, sa-si fundementeze comportamentul pe acele lucruri pe care te poti baza- fapte, lipsite de orice inflorituri. Aceasta trecere cu vederea a generat multe conflicte si nefericire inter barbati si femei.Barbatul il trece cu vederea, dar pentru femeie este principiul fundamental. . . . . Strans legata de acest aspect al simbolismului lunar este diferenta calitativa intre lumina solara si lumina lunara. Lumina soarelui este stralucitoare, calda, sclipitoare si uscata, in timp ce lumina lunii este blanda si rece, ea nu incalzeste pe nimeni, in plus lluna este umeda, deoarece in noptile cu luna noua cade roua. Soarele straluceste datorita propriei sale umini, luna, doar prin intermendiul luminii reflectate, dupa cum auzim adesea acuzatia ca femeia nu are nici o idee proprie, ea doar reflecta gandurile barbatului. Dar luna este si trebuie sa o luam in seama aceste caracteristici: stralucire, caldura si uscaciune pe de o parte, si raceala, intuneric si umezeala, pe de alta parte, au fost stranse laolalta de chinezi in marile lor concepte Yang si Yin, masculin si feminin . . . . " Lumina lunii este rece. Dar nu sîntem obișnuiți să ne gîndim că un bărbat este relativ lipsit de sentiment, adică rece, și o femeie caldă. Dar trebuie să ne amintim că, in timp ce un bărbat poate fi rece și calculat dacă este vorba de gîndire sau de afaceri, există, de asemenea, un tip de femeie care poate fi teribil de rece și calculată în timp ce, aparent, trăiește de partea simțirii. Destul de rar găsești un bărbat care să nu se lase mișcat de latura erotică, dar sunt categorii întregi de femei tot atît de reci ca niște bucăți de gheață și tot atît de calculate ca niște agenți de bursă, chiar și atunci cînd trăiesc latura erotică a vieții. Luna simbolizează acest aspect al femeii care, în ciuda lipsei ei de căldură, este atît de atrăgătoare pentru bărbați. Cu cît femeia se ține mai departe de jocul dragostei, tratindu-l cu indiferență, cu atît mai eficient își joacă rolul de sirenă și cu atît de probabil este ca bărbatul să fie prins în plasă fără speranță. " extras din note ale seminarului din 13 noiembrie 1929 sustinut de Dr C.G Jung Se stie desigur, din cele mai indepartate timpuri, ca femeia prin constitutia sa fizica , este intr-un fel legata de luna, avand ciclurile ei lunare ale menstruatiei. Astfel, descoperim tabuuri menstruale care au fost puse asupra femeii de-a lungul secolelor. Omul primitiv simtea ca, in astfel de momente, femeia se afla mai mult decat altadata sub influenta lunii, si, prin urmare, era extrem de periculoasa. In acele momente chiar si umbra ei daca intersecta calea unui barbat, il putea abate de la treburile sale. Deci, printre indienii nord-americanise spunea ca umbra unei femei aflate la menstruatie poate distruge eficienta amuletei de razboi, poate strica mancarea sau poate zadarnicii scopul unei calatorii. Ar mai fi de adaugat si alte idei, dar pentru moment ma voi opri aici. In incheiere , vreau sa adaug ca despre femeie- si feminitate - chiar daca s-au scris fluvii de articole, si romane s-au compus piese de teatru si arii muzicale, subiectul in sine nu a fost nicidecum epuizat. Femeia si feminitatea sunt inepuizabile, si chiar daca se pot regasi tipare comportamentale asemanatoare, femeia nu poate fi redusa doar la expresia catorva arhetipuri, nu poate fi incuiata in sabloane. Misterul ei invaluie si continua, peizandu-se in negura vremurilor despre Cristina SimincianuPasionata de dezvoltare personala si spiritualitate, Cristina se adreseaza exclusiv femeilor si faciliteaza seminarii dedicate explorarii feminitatii autentice, constiente, prin o serie de exercitii de constientizare a energiei propriii si meditatie.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Eu sint Cristina
|